lemezkritikák
koncertbeszámolók
cikkek
hír archívum
fotó archívum
zene archívum
koncert és club guide
kapcsolatok és linkek
home - index file
Ataraxia

Az elektromos dübörgésből és a fémsikolyok kavalkádjából ha ki akarsz tekinteni egy pillanatra, és valami tisztára, érzelemgazdag és mennyországi zenére vágysz, hallgass bele az ATARAXIA lemezeibe. Azért is bocsátom ezt előre, mert ez a cikk ugyan a magyar indusztriál zene prominens weblapján jelenik meg, ezt a zenekart nem lehet ebbe a kategóriába egyértelműen belehelyezni. Mégis úgy gondolom, hogy műfajtól függetlenül mindenkinek érdemes bepillantást nyerni az olasz trió néha már felsőbb szférákat érintő zenéjébe.

Az ATARAXIA zenei stílusát egyértelműen a neogótikus, középkori és reneszánsz atmoszféra, a barokk és neoklasszikus kor sötét és intim harmóniája, illetve a saját én keresésének küzdelme alakítja ki.

A zenekar 1985-ben alakult, a jelenlegi tagok Francesca Nicoli (ének, dalszöveg, dobgép), Vittorio Vandelli (gitárok) és Giovanni Pagliari (billentyű, orgona, zongora). Az eddig kiadott albumok és videok listája oldalakat töltene meg. Ami közös bennük az az, hogy mind egy-egy kicsiszolt gyöngyszem, munkásságuk momentumai, változatosságuk mindig a zenekar más arcát mutatja be. A "Simphonia Sine Nomine" tömény középkori/barokk hangulata, a "La Malédiction." tisztasága vagy az "Il Fantasma dell' Opera" teátrális szintetizátorfüggönyei dobgép alapokkal, az egész átszőve Francesca hihetetlenül erős és érzelemgazdag hangjával, ami előtt Lisa Gerrard is tisztelettel adózik.

A zenei identitásuk őszinte és ösztönös kreativitáson nyugszik. A használt hangszerek palettája elég széles, modern és tradicionális eszközökhöz egyaránt szívesen nyúlnak. A dalszövegek (amik több nyelven íródnak, pl. latin, görög, angol, francia) letűnt korok és civilizációk mondáit és legendáit idézik fel, természeti elemek, belső gondolatok és hangulatok megjelenítését célozzák meg.

Több mint kétszáz koncert áll a hátuk mögött, és ezek a koncertek túlmutatnak a zene határain. Színházi csoportok, énekkarok, teátrális és multimédiás elemek bevonása teszik az eseményt a szubjektumra ható performance-á.

"A zene a legtökéletesebb és határtalan ezoterikus utazás, az egyetlen és éteri csatornája az élő és eltávozott, múlt és jelen, illetve párhuzamos dimenziók közti kommunikációnak. A zene túlmegy életen és halálon, olyan szubsztanciából táplálkozik amiben az emberi lény feloldódik és örökké szárnyal..."

Az együttes új lemeze - "Lost Atlantis" - az elsüllyedt civilizáció teljes történetét dolgozza fel. Legendák szerint 50 ezer évvel ezelőtt két királyság pusztító háborút vívott egymással, aminek az eredménye az lett, hogy mindkettőt elnyelte a tenger. A vég bekövetkezte előtt elhatározták, hogy emlékeztető jeleket hagynak az utókor számára a hasonló történések elkerülése végett. A zenekar tagjai felkeresték ezeket a helyeket (Egyiptom, Mexikó, Óceánia szigetvilága), hogy a kulturális és filozófiai hagyatékban elmélyülve, letűnt civilizációk nyomait tanulmányozva mélyebb benyomást és tapasztalatot szerezzenek. A hangszerelésben az effektek széles skálája és a kristályos gitárhangzás dominál, illetve Francesca gyönyörű hangja, ami néha egyszerre több sávon is felvételre került. A lemez összefüggő történet, a dalszövegek azon részei amik a múltat érintik görögül vannak, a többi angolul. Az album hangulatát átszövi egy mély spirituális szféra, az ego kutatásának és a természet megnyilvánulásának sajátos ötvözése. Hallod a mediterrán tenger hullámzását, egyszerre érzed át az oxigén jelenlétét és hiányát, magad előtt látod a színek játékát.

A "The early days" lassú, atmoszférikus bevezetője a lemeznek, "Daytia" pedig egy eufórikus őrült tánc a vég bekövetkezte előtt. Daytia volt Atlantisz fővárosa, amit először robbanások ráztak meg, majd elnyelt a tenger. Gyönyörű és lassú szoprán hang jellemzi az "Aperlae" című számot, görög dalszöveggel, ami tökéletesen adja vissza a mediterrán vidékre jellemző atmoszférát. A szám a süllyedés folyamatát dolgozza fel, ahogy a trón eltűnik a mélyben és a szétdőlt házakat immár a halak veszik birtokba. A dal Sappho egyik versével ér véget, ami szirének hangján csendül fel. A "Dolphins" az egyik legkísérletezőbb szám, ambientes billentyűvel és csobogó effektekkel. A legenda szerint a delfinek Atlantisz mérnökeinek a teremtményei. Az "Agharti" a lélek tükrének kompozíciója. Az ősi tudás birtoklói megtalálják a kaput a párhuzamos dimenzióba, oda ahol tovább lehet élni a szörnyű háború után. Az ősi teremtő istenek dimenziója ez, és csak a beavatottaknak adatik meg a lehetőség hogy kapcsolatba lépjenek vele, ugyanis a dimenziót elektromágneses energiamezők védik. A szám egy rituális bebocsátás a felsőbb szférába. A "Fountains" a vízalatti nézőpontból szemléli a világot, a "Mu-land" pedig - címéből adódóan - egy másik civilizációba repíti el a hallgatót. "Oduarpa" atlantiszi tudós volt, aki megalkotta az ember és állat keresztezéséből létrejött teremtményeket (lásd szirén). Atmoszférikus szomorú dal, bemutatva az öreg tudós napjait, amint várja a halált és megpróbál felejteni. A lemez legszebb és talán legdinamikusabb száma a címadó "Lost Atlantis", dobgéppel, szintetizátorfüggönnyel és többsávos énekkel, tökéletes látomása a kontinens pusztulásának, a feldübörgő magma és lávafolyamnak, tűz és víz egyidejű pusztításának. Csend, szomorúság és a véget nem érő éjszaka uralja a "Land of sand of gold of ruin"-t. Csak egy magányos hang hallatszik, figyelmeztetés a felnövekvő kultúráknak. A "Departure" apokaliptikus feloldódása a történetnek.

"Let the siren song carry you away up to the realm of Beauty."

Vámosi Tamás

 


info@industrial.hu

industrial.hu (C) 2002